ТЕМА: Добро
і милосердя.
Мета: З’ясувати зміст понять «добро», «милосердя»;
формувати у дітей
почуття доброти, милосердя до
оточуючих, розвивати комунікативні
навички, мовлення; виховувати
бажання творити добро,оберігати природу
рідного краю.
Структура тренінгу
№
|
Зміст
|
Тривалість
|
І
|
Вступна частина
1. Привітання. Вправа «Коло добра»
2. Правила тренінгу
3. Зворотний зв'язок. Вправа «Сонечко»
4. Вправа «Очікування»
|
7 хв.
|
ІІ
|
Основна частина
1. Вправа «Послухай своє сердечко»
2. Міні-лекція «Добро і милосердя»
3. Робота з легендою «Дитинство Святого
Миколая»
4. Руханка «Буревій»
5. Робота в парах.Вправа «Бінго»
6. Перегляд мультфільму «Цветик-семицветик»
7. Робота в групах. Вправа «Допоможи природі»
|
30 хв.
|
ІІІ
|
Заключна частина
1. Зворотний зв'язок. Гра «Так. Ні.»
2. Вправа «Очікування»
3. Прощання. Вправа «Вогник добра і милосердя»
|
3 хв.
|
Х і д т р е н
і н г у
І. Вступна частина
1. Привітання. Вправа
«Коло добра».
- Діти, давайте станемо в коло, візьмемось за руки.
Подаруємо посмішку своїм товаришам і передамо тепло своїх долонь один одному.
- Сьогодні на нашому тренінгу ми поговоримо про добро
і милосердя.
2. Правила
тренінгу.
- Щоб наша робота була сьогодні плідною і ми все
встигли зробити я пропоную вам ознайомитися з правилами тренінгу:
1. Правило піднятої
руки;
2. Слухати і чути
іншого;
3. Говорити по черзі;
4. Не критикувати;
5. Радіти успіхам
інших;
6. Посміхатися.
3. Зворотний
зв'язок. Вправа «Сонечко».
- Діти, зараз я пропоную вам заплющити очі і уявити
себе маленьким «сонечком». Давайте промовимо:
- «Я – маленьке
сонечко. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.
Я – велика куля. В
мене багато тепла і світла.
Я – велике Сонце.
Я дарую своє тепло
всім: небу, хмарам, річці, полям, тваринам, людям.
Я посміхаюся від
щастя дарувати тепло, світло і добро».
- Діти,який настрій став у вас після цієї вправи?
- Так, веселий, тому, що ми дарували оточуючим тепло,
любов і добро.
4. Вправа
«Очікування».
- Так от сьогодні ми з вами з’ясуємо, що означають
поняття «добро» і «милосердя». Будемо
вчитися аналізувати свої вчинки, та вчинки різних героїв. А головне, навчимося
дарувати тепло оточуючим людям. Наші очікування від уроку я пропоную зобразити
у вигляді Дерева, на якому розквітнуть весняні квіти.
- Візьміть квіточку, назвіть свої очікування та
розмістіть її біля дерева .
Якщо ваші очікування
здійсняться, ви в кінці тренінгу прикрасите ними наше дерево.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа
«Послухай своє сердечко».
- Сьогодні у нас
заняття особливе тому, що воно має торкнутися не тільки розуму, а найперше –
серця. Зачепити струну кожного сердечка, щоб заговорила душа.
- Покладіть долоньку на груди і послухайте своє
сердечко.
Я гадаю, воно
допоможе вам дати відповідь на запитання:
- Що, саме для вас, означає слово «Добро».
(Діти передають по
колу макет серця і говорять: «Добро – це …»)
- Так, дійсно, діти,
добро – це людяність, взаємодопомога, чуйність.
- А що таке милосердя?
- Милосердя – добре,
співчутливе, турботливе ставлення до людей, до хворих, слабких, немічних.
2. Міні – лекція.
Доброта і милосердя –
це чесноти, які ще з давніх часів були традиційними для нашого народу. Кожен
християнин вважав своїм обов’язком допомагати знедоленому. Поділитися шматком
хліба з голодним, дати притулок бездомному, захистити старість, допомогти
хворому, захистити скривдженого. Милосердна людина завжди намагається надати
допомогу всім тим, хто її потребує, а також завжди прощає образи і провини.
Доброта і милосердя – це два крила, на
яких тримається людство.
3. Робота з
легендою «Дитинство Святого Миколая».
- Прикладом добра і
милосердя є образ Святого Миколая.
- Щоб більше
дізнатися про Святого Миколая, пропоную вам послухати легенду про його дитинство
і життя.
- Чому Миколай робив добрі вчинки таємно?
- Діти, чому навчає нас Святий Миколай?
- А вам приємно робити добро іншим?
4. Руханка
«Буревій».
- Давайте трохи
відпочинемо.
Всі встанемо. Наша
вправа називається «Буревій». Я буду називати фразу , а ви хто має відношення
до неї, міняється місцями один з одним.
- Буревій для тих, хто народився взимку… (літом,
весною, восени).
- Хто допомагає своїм батькам.
- Хто читає молодшим братику чи сестрі казки.
- Хто допомагає бабусі готувати обід.
- Хто робить добрі справи.
5. Робота в парах.
Вправа «Бінго».
- Діти, я знаю, що ви
теж багато робите добрих вчинків, про які ми зараз з вами поговоримо.
- Зараз пропоную вам
із листочка зробити чоловічка «Бінго».
- Напишіть на ньому своє ім’я.
- Тепер ваше завдання
– знайти людину, ім’я якої написано на чоловічку.
- У нас утворилися
пари.
- А тепер розкажіть один одному про свою добру справу,
яку ви зробили у своєму житті.
- Діти, я зрозуміла,
що ви всі робите добрі справи і не на словах, а у справах.
І прикладом цього є ваша участь в акції
«Милосердя», яка нещодавно пройшла у нашій школі. Учні нашої школи зібрали
іграшки, одяг та купили солодощі діткам – сиротам з дитячого будинку –
інтернату в селищі Раївка.
6. Перегляд
мультфільму «Цветик – семицветик». Робота з казкою В.Катаєва.
- Діти, а ви любите казки?
- Як ви вважаєте, казка може нас навчити добру і
милосердю?
- Тоді вмощуйтесь
зручненько і слухайте уваж ненько казку Володимира Катаєва «Квітка –
семицвітна».
Бесіда:
- Скільки пелюстків мала квітка?
- Скільки пелюстків витратила дівчинка даремно?
- На що витратила Женя останню пелюстку?
- Чи можна назвати цей вчинок милосердям?
- Як би ви вчинили на місці дівчинки?
- Чому тільки одна пелюстка повернулася до
бабусі-чарівниці?
- Яка головна думка цієї казки?
Так, вірно, казка нас навчила, що
зроблене вами добро завжди повернеться до вас.
7. Робота в
групах. Вправа «Допоможи природі».
- Діти, а хто крім людей потребує нашої доброти і
милосердя?
- Зараз ми з вами
з’ясуємо, які добрі вчинки ми можемо зробити, щоб допомогти природі. Для цього
об’єднаємось у три групи.
До нас в школу надійшли телеграми від
живої і неживої природи. Завдання кожній групі: розшифрувати свою телеграму,
від кого саме вона надійшла і з’ясувати, як ми можемо допомогти представникам
природи.
Перша група
|
|
ТЕЛЕГРАМА
Діти!
Спасіть нас! Допоможіть!
Ми замерзаємо!
Ми голодуємо!
Допоможіть!
«ВорГоГорСин»
|
|
Друга група
|
|
ТЕЛЕГРАМА
Я маленьке, невеличке.
Даю всім смачну водичку.
У лісочку живу я.
Доля нелегка моя.
Сміттям і брудом засмітили люди,
Засипали мене з усіх сторін.
Всихаю, чахну, бо навколо купа бруду.
Допоможіть, врятуйте!- кричу усім я навздогін.
(Джцерель)
|
|
Третя група
|
|
ТЕЛЕГРАМА
Я ще маленьке, я тоненьке,
Можуть всі зламать мене.
Що робить мені, скажіть?
Як же вижить, друзі? Поможіть!
(ецвереД)
|
|
Виступ груп…
Висновок:
-
Так,
діти, як ви бачите нашої доброти і милосердя потребують і наші менші друзі.
Тому, будьмо уважними до навколишнього середовища і наших молодших друзів.
ІІІ. Заключна частина.
1. Зворотній
зв'язок. Гра «Так. Ні».
- Діти, сьогодні ви
дізналися, що означає бути добрим і милосердним. Пропоную вам пограти в гру
«Так. Ні». Якщо те, що я буду казати, добра людина повинна робити – ви плещете
в долоні, якщо ні – топаєте ніжками:
* Захищати слабкого
*Насміхатися з чужого горя
* Допомагати батькам
* Хвалитися, якщо зробив добру справу
* Робити добрі справи і не хизуватися
* Берегти природу
* Ображати тварин
* Допомагати друзям
- Молодці. Ви всі
сьогодні гарно працювали і впоралися із всіма завданнями. Покладіть руки на
голівки і погладьте себе.
2. Очікування.
- Діти, зараз я пропоную повернутися до нашого дерева
з очікуваннями. Підійдіть по-черзі і якщо ваші очікування від заняття
здійснилися – то прикрасьте квіточкою наше дерево.
- Подивіться, як гарно
розквітло наше дерево!
3. Слово вчителя.
Діти, в завершення я
хочу вам порадити, якщо хтось поруч з вами страждає, плачте разом із ним, якщо
хтось радіє, радійте разом з ним. Любіть ближніх. Бо любов – дивиться і бачить,
чує і вислуховує. Любити – це брати участь усім своїм єством у радості чи горі
ближнього. Всі ми живемо тільки один раз. Отже, все добро, яке можемо зробити
зараз, не відкладаємо на пізніше. Пам’ятайте. Добро, зроблене вами, повернеться
добром.
4. Прощання.
- А зараз підійдіть, будь ласка, до мене.
Простягніть руку до вогника. Нехай цей вогник доброти
і милосердя запалає у вашому серці. А ви в свою чергу понесете цей вогник по
своєму життю і донесете його до інших людей, понесете його по всьому світі. І
нехай Бог благословить вас на добрі вчинки, а ваш ангел-охоронець захищає вас
від лиха.
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара.
Людина починається з добра
Дидактичне забезпечення
(Презентація додається)
|